So glasbene streaming platforme končno pripravljene spremeniti način plačevanja izvajalcev?

Foto: Getty Images

Glasbeniki se pritožujejo že leta. Model pretočnega prihodka ne služi izvajalcem, zlasti tistim v neodvisnem sektorju. V najboljšem primeru jih finančno hromi, v najslabšem pa končajo s kariero.

Matematika pove vse. Ocene se znotraj te industrije nekoliko razlikujejo, toda za milijon predvajanj skladbe izvajalci prejmejo približno takšno izplačilo: Amazon Music 5.000 dolarjev; Apple Music 5.000–5.500 USD; Google Play 12.000 USD; Pandora 1.400 dolarjev; YouTube 1.700 USD.

Pri Spotifyu, ki ima v prvem četrtletju leta 2020 več kot 36 % tržnega deleža in šteje 286 milijonov aktivnih uporabnikov mesečno, bo 1 milijon pretokov prinesel izvajalcu od 3000 do 6000 dolarjev. To je v povprečju 4,5 centa na tok.

Ker je ogorčenje glasbenikov na vrhu, 30.000 članov gibanja Justice at Spotify načrtuje protest in sicer 15. marca.

Ko je pandemija dobesedno izbrisala glasbo v živo s prizorišča in pospešila določene 'navidezne točke', so se nekateri izvajalci preizkusili tudi na zunanjih pašnikih ponudnikov digitalnih storitev (DSP). Usmerjene platforme za pretakanje, kot je Twitch, so postale priljubljena mesta za glasbenike, kjer se lahko povežejo z oboževalci, njihovi prihodkovni modeli, kjer so izvajalci plačani glede na število naročnikov, pa lahko prinesejo večji zaslužek.

Leta 2018 je internetna oseba Jeremy "Preoblečeni toast" Wang v videoposnetku na YouTubu podrobno opisal, kako je zaslužil 20.000 USD na mesec, sponzorske pogodbe pa so označili za češnjo na torti. Po tem je podpisal ekskluzivno streaming pogodbo s Facebook Gaming.

Toda s fizično prodajo glasbe v ozadju, pretakanje ostaja največji zaslužek. Razveseljivo je torej, da obstajajo znaki, da se način 'odškodnine' za izvajalce začenja razvijati, čeprav še ne med največjimi igralci streaminga.

SoundCloud bo prihodnji mesec na svoji platformi predstavil nov model prihodkov, ki na mesec doseže 175 milijonov uporabnikov in šteje 76 milijonov aktivnih mesečnih uporabnikov. Njegova nova struktura avtorskih honorarjev, ki jo poganjajo oboževalci, si prizadeva izenačiti področje za indie izvajalce tako, da denar, ki ga storitev zasluži od poslušalcev, dostavlja neposredno glasbenikom, ki jih poslušajo. In to bi lahko spremenilo vse!

V nasprotju z običajnim modelom, ko avtorski honorarji iz streaminga prehajajo v sklad, ki se izplačuje umetnikom glede na njihov delež v celotnem streamu, bo novi sistem izplačeval izvajalce na podlagi poslušalnih navad njihovih oboževalcev. Bolj ko oboževalci poslušajo izvajalčevo glasbo, bolje je ta glasbenik plačan. Vsi neodvisni izvajalci, ki neposredno monetizirajo s SoundCloudom, so upravičeni do sodelovanja v novem modelu.

Novi sistem ima sicer nekaj zank - upošteva, koliko oglasov je oboževalec porabil in ali ima plačljivo naročnino na SoundCloud Go +. Toda to je očitna pravica podjetja, ki ga je leta 2015 British music industry group tožila v imenu več kot 111.000 tekstopiscev in založnikov zaradi kršitve avtorskih pravic in neplačanih avtorskih honorarjev. Tožba je bila sčasoma poravnana.

SoundCloud je prvi v svetu pretakanja glasbe, ki je zamajal strukturo prihodkov.

»Številni v panogi si tega želijo že leta. Veseli smo, da bomo ponudili trgu, da bomo bolje podpirali neodvisne umetnike,« je povedal izvršni direktor SoundCloud Michael Weissman.

Treba je še ugotoviti, ali sprememba, ki bo dala več denarja v žepe izvajalcev, res prihaja v pretočni posel. Toda napoved SoundClouda, skupaj z drugimi glasbenikom prijaznimi potezami podjetij v preteklem letu, pomeni pomemben korak.

Lani marca je internetna platforma Bandcamp predstavila "Bandcamp Fridays" kot način za pomoč umetnikom, ki so se nenadoma znašli brez turnej.

Priljubljena funkcija, za katero se platforma odpoveduje vsem pristojbinam en dan na mesec in ves prihodek daje izvajalcem in založbam, je še vedno zelo močna. Opomba na vrhu domače strani podjetja ljubiteljem sporoča:

"Odkrijte neverjetno novo glasbo in neposredno podprite izvajalce, ki jo ustvarjajo."